Bortsett från trappor vid slussarna så är en kanalresa på cykel längs en kanal i stort sett helt horisontell. Vilket innebär plan och cykelvänlig väg där hästar tidigare drog båtar fram.
- Till start: 134,2 Km
- Stopp: 9
- Ort: Motala
- Avgift: Nej
Sevärdheter under turen
1. Mem 2. Söderköpings sluss 3. Bergs slussar 4. Borensberg 5. Borenshult 6. Motala 7. Karlsborgs fästning 8. Forsviks bruk 9. SjötorpMem
I Mem finns en krog som sommartid har uppträdanden. Här kan man hyra cykel för färd till Söderköping eller vandra längs Göta kanal. Bada i havsviken Slätbaken kan man göra från fyrbryggan.
Historia
Göta kanal hade börjat grävas på 1810 talet och fick sitt utlopp i Slätbaken vid Mem. 1832 invigdes den östra delen med pompa och ståt av konung Karl XIV Johan och i anslutning till kanalens utlopp växte ett nytt slags samhälle upp. Det var inriktat på att ombesörja och betjäna kanaltrafiken och samlade till sig folk från olika delar av Sverige. Hit förlades kanalkontor, tullkammare och lotsstation och där fanns kanal och slussinspektor, tullmästare, 6 lotsar, 5 tullvaktmästare och 2 slussvakter.
Kanalmagasinet användes till magasin åt olika firmor. Där avåts även själva invigningsmåltiden år 1832.
Mem är porten till Göta kanal från Östersjön. Här börjar kanaläventyret och båtfararen möter sin första sluss på kanalresan. Gästhamnen ligger i hamnbassängen innanför slussen. Det var här hela kanalbygget invigdes 1832 av kung Karl XIV Johan. Det vackra hamnmagasinet är bevarat och totalrestaurerat 1996 och inrymmer idag café, kiosk, souvenirbutik och vandrarhem.
Mems sluss:
Dopnamn: Bengt Erland Franc Sparre (Kanalbolagets ordförande efter Baltzar von Platen)
Byggnadsår: 1831 – 1832. Mems sluss var den sista slussen som byggdes.
Tekniska fakta: Slussen har en fallhöjd på tre meter och det är en enkelsluss som styrs med hydraulisk manövrering. Slussens byggmaterial består av granit.
I den norra slussmuren ut mot Slätbaken har någon huggit in en passage ur Psaltaren;
”Om Herren icke bygger huset så arbeta de fåfängt derpå bygga.”
Text Visit Östergötland
Söderköpings sluss
Söderköpings sluss är en del av Göta kanal. Ursprungligen byggd 1832 men har byggts om eftersom den började sjunka. Fallhöjden är 2,4 m och nuvarande konstruktion är från 1847.
Man kan tro att det går lugnt till på en kanal men 1931 så brakade kanalångaren Juno igenom slussporten efter att maskinisten missuppfattat styrmannens signal.
Flera byggnader är kvar sedan mitten av 1800-talet och ger platsen sin tidstypiska karaktär. Ursprungligen var det tänkt att mynningen på Göta kanal skulle gå i Norrköping ivriga lobbyister på slutet av 1700-talet fick riksdagen att ändra sig.
Bergs slussar
Promenera runt bassängen, fika spela minigolf och upplev Göta kanals mäktigaste slussar eller varför inte starta en vandring, cykling eller kanske en båttur.
Vid Berg finns sammanlagt elva slussar där Göta kanals själ anses av mång vara Carl Johans slusstrappa med sju slussar. Det är också kanalens längsta slusstrappa. Här kan man inte bara se de vackra slussarna eller ta sig ned till badstranden vid Boren.
Kungligheterna som gett namn åt slussarna är Carl XIV Johan och hans son Oscar, sedermera Oscar I, vilka även besökte slusstrappan och la ned två grundstenar.
Det år 1996 nedbrunna hamnmagasinet var ursprungligen från 1850-talet är idag återuppbyggt på den gamla grunden som vandrarhem och kafé. En bit från kanaldammen vid vägen ligger Fröken Jennys restaurang och Kanalrestaurangen för lagad mat.
Borensberg
Borensberg är en mysig liten sjöort med kanal med sluss och hamn, fik och restauranger. Slussen är den enda av Göta kanals slussar i Östergötland som drivs med handkraft.
Här kan man stanna till för en fika, en frozen youghurt en bit mat eller bo över på ett av de två anrika Göta Hotell, känt från flertalet filmer och Borensbergs Gästgiveri. Sommartid lever det upp men övrig tid bör man kolla tillgänglighet innan.
Från Borensberg kan man även ta kanalbåt eller hyra cykel. En bit från ”centrum” tar man sig till Glasbruket som är ett glasbruk med försäljning och glasblåseri.
Borensberg har inte hetat så längre än början av 1900-talet innan dess och från åtminstone 1307 sedan hette orten Husbyfjöl. Den årliga marknaden i september heter just Husbyfjölsmarknaden.
Borenshult
Borenshult är en stadsdel i Motala. Här finns en slusstrappa med fem trappor som kallas Minnets fem slussar och har en fallhöjd på 15,3 m. Här finns ett litet kafé men även en grillplats eller bara picknick.
Känner man sig lite spänstig och vill sträcka på benen så är det knappt 2 km till Motalaviken längs kanalen.
Mellan Borenshult och Motala ligger en av Sveriges första järnvägar som skulle användas under kanalbygget för frakt av jord med hästdragna vagnar. Det tog hela 22 år att gräva Göta kanal och de flesta som grävde var indelta soldater som fick en veckoranson av bröd, mjöl, kött, fläsk, sill och salt utdelad här.
Motala
Det har bott människor här i 11000 år. På den tiden var Östersjön en insjö. Man vet att människorna var blåögda och både ljusa och mörka i hyn. Stan har präglats av vatten, vågor, kanaler samt radiovågor, radiokanaler.
Göta Kanal ansåg Baltzar von Platen skulle bli kanalens huvudstad och det är också här de första spadtagen tas. Han var även designern bakom stadens solfjädersformade gatunät som riktas mot en punkt i Motalaviken. För att underhålla kanalbygget förlade man 1822 Platensmedjan här som med tiden stod på egna ben och blev grunden till en verkstadsindustri på orten. 1829, tre år innan kanalen stod klar avlider han och begravs vid Göta kanal i Motala.
Efter att man på 1920-talet anlagt ett kraftverk här etablerar sig bland andra Electrolux och Luxor här. Från den tiden gjordes radioutsändningar härifrån och Stockholm-Motala blev ett begrepp.
Vackra strandpromenader finns nära stadskärnan men även en bit nordväst om staden vid de fantastiska Varamobaden. En bit från stan ligger även Borenshults slussar.
Karlsborgs fästning
Det mäktiga fästningsbygget på Vanäs Udde i Vättern påbörjades 1819. Byggtiden var planerad till 10 år, men blev 90 år.
Ett centralt försvar.
Efter att Sverige förlorat Finland till Ryssland i kriget 1808-09. Blev Stockholm plötsligt en gränsstad och mer utsatt än tidigare.
Den svenska försvarsdebatten var intensiv och en centralförsvarsplan förordades. Planen gick ut på att en central fästning skulle byggas inne i landet, så att den svenska armén skulle få tid på sig att mobilisera.
Meningen var också att kungafamiljen, regeringen och guldreserven skulle kunna flyttas i säkerhet om det skulle bli krig.
Närheten till Göta kanal skulle underlätta transporterna så platsen där fästningen skulle byggas var given. 1819 beslutade Carl XIV Johan att en fästning skulle anläggas på Vanäs udde vid Vätterns västra strand.
En stad växer fram.
Byggnadsarbetet utfördes delvis av fästningsfångar, men också av lantarbetare, soldater och med tiden skickliga yrkesmän som stenhuggare och timmermän.
Innanför vallarna växte en stad upp efter civila förebilder med bostäder, sjukhus och verkstäder.
Redan på 1820-talet tillkom ett gatunät som ännu ligger till grund för bebyggelsen på fästningsområdet.
Forsviks bruk
I över sexhundra år har det funnits industrier i Forsvik av olika slag. Till en början var det såg, hammare och kvarn drivna med vattenkraft.
På slutet av 1600-talet drev fallet en stångjärnshammare. Från 1800-talets mitt bytte bruket inriktning och man lät uppföra en mekanisk verkstad och Forsvik blev Skaraborgs läns första verkstadsindustri.
I det gamla träsliperiet har man ett litet museum som visar Forsviks historia genom tiderna. Bildspel, föremål och modeller berättar om människorna och tillverkningen vid bruket. Särskilt stort fokus görs att visa på kvinnans roll i ett brukssamhälle vilket inte görs så ofta. Bruket drevs bland annat av en kvinna, Elisabeth Cronström, i 40 år under 1700-talet.
Här kan man även se ångbåten Erik Nordevall II som är en kopia av Erik Nordevall vilken sjösattes 1836 och sjönk 1856. Vraket hittades på Vätterns botten 45 m ner och där nere gjordes måttagningar för att kunna bygga kopian.
Kafé finns i den gamla mjölnarbostaden där Kafé Ada serverar kaffe med dopp!
Västarvet/Forsviks Bruk
Bruksvägen 2, Forsvik
Telefon: 010-4414365